blog_img

Diş Eti Hastalıkları (Periodontoloji)

Diş Eti Hastalıkları Nedir? Dişlerin çevre dokuları ile ilgilenen bilim dalına 'periodontoloji', bu dokuların çeşitli sebeplerle oluşan iltihabi hastalıklarına da ‘periodontal hastalıklar’ denir. Diş eti hastalığı, diş etlerinin bakterilerle enfekte olması sonucu meydana gelir. Enfeksiyon, diş eti dokusunun iltihaplanmasına ve tahriş olmasına neden olur. Çoğu yetişkin, hayatının bir noktasında diş eti hastalığı yaşar. Diş eti hastalığı erken evrelerde ameliyatsız olarak tedavi edilebilir. Ancak hastalık ilerlemişse ve ciddi problemlere yol açmışsa, tedavi için cerrahi yöntemlere ihtiyaç duyulabilir. Diş eti hastalığını erken fark etmek ve tedavi etmek önem taşır. Bu nedenle diş eti hastalığı belirtilerini bilmek gerekir.

Diş eti hastalığı birkaç aşamada ortaya çıkar. Erken evre diş eti hastalığı, basitçe diş eti iltihabı (gingivitis) olarak bilinir. Diş eti iltihabı tedavi edilmediğinde, dişleri çene kemiğine sabitleyen bağ dokuları olan periodontal bağlar iltihaplanır. Bu derecedeki diş eti iltihaplanmasına ise "periodontitis" adı verilir. Periodontitis, ciddi bir diş eti problemidir ve vakit kaybedilmeden tedavi edilmesi gerekir. Diş eti hastalığının belirtilerinin erken evrede fark edilmesi zor olabilir.

Diş Eti Hastalıklarının Belirtileri Nelerdir?

Diş fırçalama sırasında ya spontan diş etlerinde kanama,

Kırmızı, şiş ve hassas diş etleri,

Kötü ağız kokusu,

Diş etlerinde çekilme,

Dişlerden kolaylıkla ayrılabilen, uzaklaşan diş etleri,

Dişler ve diş etleri arasında iltihabi akıntı,

Sallanan veya giderek birbirinden uzaklaşan dişler (dişler arasında aralıkların oluşması veya mevcut aralıkların artması),

Isırma sırasında alt ve üst dişler arasındaki ilişkilerin değişmesi,

Mevcut protezin uyumundaki değişikliktir.

Diş eti çekilmesi: Periodontal bir hastalık, kötü ağız hijyeni, hatalı diş fırçalama, taşkın dolgular, diştaşlarının varlığı, uyumsuz kron ve köprüler, genetik ve bruksizm (uykuda dişlerin sıkılması) sebebi ile dişetleri çekilebilir.

Diş eti kanaması: Diş eti hastalıklarının ilk belirtisi fırçalarken ya da spontan olarak ortaya çıkan diş eti kanamalarıdır. Diş etleri kanıyorsa, kanamanın bulunduğu bölgede iltihap var demektir.

Kanamaların nedeni, diş eti hastalığı sürecinde oluşan birtakım iltihabi olaylar sonucunda, diş eti dokusunun beslenmesini sağlayan damarlanmanın ve damar yapısının bozulması sonucu damar içinde kalması gereken kan elementlerinin damar dışına çıkabilmesi sonucu gerçekleşir.